Ocenění dvou startupů, které rostly s advokátní kanceláří NOVALIA – Blindspot Solutions a BeWooden
Na sklonku minulého roku zaznamenaly významné úspěchy dva „naše“ startupy. Naše proto, že oba byly jedni z prvních klientů Novalie a inspirovaly nás k tomu, abychom v rámci Novalie už v roce 2015 vytvořili projekt právních služeb pro startupy. Díky tomu dnes spolupracujeme vždy aktuálně nejméně se třiceti startupy, a to jak na straně zakladatelů tak na straně investorů. A věříme, že počet startupů kolem naší kanceláře poroste.
Ocenění těchto startupů ze strany investorů si osobně velmi vážíme. To proto, že jsme spolupráci s nimi začali skutečně na počátku, při vzniku těchto startupů a vlastně na drobnostech. Registrovali jsme nesporné ochranné známky, revidovali z dnešního pohledu drobné smlouvy předložené startupům jejich prvními zákazníky. A jak tyto startupy rostly, začali jsme pro ně připravovat stále sofistikovanější právní věci. A to nejdůležitější: s postupným růstem a profesionalizací těchto klientů jsme získali možnost podílet se s jejich zakladateli na zavádění páteřních systémů a na řešení těch nejdůležitějších záležitostí, jako je třeba systém uchování práv duševního vlastnictví nebo naopak jejich přenosu na zákazníka nebo citlivé přenastavení vztahů mezi zakladateli spojené s expanzí na západní trhy. Přesně tyto záležitosti byly jedním z hlavních okruhů zkoumání ze strany investorů.
První ze startupů, Blindspot Solutions, je firma vyvíjející softwarová řešení založená na vědeckých poznatcích v umělé inteligenci a strojovém učení. Její zakladatelé, Štěpán Kopřiva, Ondřej Vaněk a prof. Michal Pěchouček, začali spolupracovat na fakultě elektrotechniky na ČVUT. Dnes firma zaměstnává 35 zaměstnanců a má klienty Německu, v Číně, ve Skandinávii, u nás i v USA. A co třeba Blindspot Solutions konkrétně umí? Umí třeba spočítat, co a kolik si toho vaši zákazníci koupí ve vašem e-shopu. Nebo jak dopadnou volby po sečtení 5% hlasů z nejmenších okrsků. Pokud rozvážíte vaše zboží zákazníkům, ukáží vám, kolik ušetříte, když s nimi budete vaše cesty optimalizovat. A spoustu další věcí, co my právníci dobře popsat nedokážeme. ADASTRA aktuálně koupila od zakladatelů 50% Blindspot Solutions.
I BeWooden začínali až v roce 2013. Začínali v krásném prostředí Beskyd, kde má výroba ze dřeva tradici a kde dodnes své originální výrobky ze dřeva vyrábí. Prostě návrat k řemeslu, které má v České republice tradice, ale v úplně novém pojetí. Originální výrobky pod skvělou značkou, pro řemeslo zcela inovativně pojatý marketing, mezinárodní přesah. To vše dotáhli zakladatelé Ctirad Sára, Jakub Najdek a Patrik Babinec ještě před vstupem investora tak daleko, že v roce 2016 přistoupil do společnosti jako další vlastník Henrik Roth, který původně pro BeWooden zajišťoval obchodní zastoupení v Německu.
Možná právě kombinace u nás tradičního řemesla, hmatatelného výrobku, skvělého povědomí o značce, nízkého věku a překvapivě jasné představy zakladatelů o budoucnosti firmy a mezinárodního přesahu jejich podnikání byla důvodem, proč do společnosti investovalo právě Biskupství českobudějovické římskokatolické církve. Bewooden se zařadilo do portfolia biskupství po bok jiných podnikatelských záměrů zejména z oblasti církevní turistiky. Mezi nimi je mimo jiné rybníkářství s nejslavnějším českým rybářem Jakubem Vágnerem.
Klukům z BeWooden i Blindspot Solutions držíme palce a vážíme si toho, že s nimi můžeme dál pracovat.